Dag 7 en 8 - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van André Deunhouwer - WaarBenJij.nu Dag 7 en 8 - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van André Deunhouwer - WaarBenJij.nu

Dag 7 en 8

Blijf op de hoogte en volg André

27 Juli 2015 | Sri Lanka, Tissamaharama

Dag 7:
Goedemorgen allemaal! Bedankt voor jullie reacties en medeleven!

We checken uit. Geven fooi aan degenen die het verdienen en gaan met onze chauffeur, die bijzonder vaag is, op pad. Hij is bijzonder vaag, omdat hij weinig uit zichzelf zegt, moeilijk lacht en nooit met ons mee wil eten, terwijl andere chauffeur maar al te graag aanschuiven. Zo zien we aan andere tafels altijd allemaal blanke mensen zitten, met een Sri Lankaan.

Onze eerste stop, Raften! Langs de weg staat een hutje met reddingsvesten en peddels, daar stappen we uit. We krijgen een vest en een peddel en moeten over een moeilijke trap stijl naar beneden de jungle in. De boot kwam later via een kabelbaan naar beneden. Het is een type drie raftrivier!!
Wij weten niet wat dat betekent... Blijkt middelmatig te zijn. Hele Nederlandse gezinnen drijven al voorbij, dus dat moeten wij ook wel kunnen doen :D
Eerst krijgen we uitleg van de verschillende commando's. Deze doen we goed, dus we kunnen op pad! De rivier kabbelt lekker voort en we hebben een aantal flinke stroomversnellingen. Nat worden we in ieder geval! We zien andere boten omslaan, maar wij zijn volgens hem een goed team :D
Het mooiste is eigenlijk dat we middenin de jungle zitten. Bomen van tientallen meters hoog, palmbomen, begroeiing met alle kleuren groen van de groenenboog. We komen nog op een filmlocatie van 'bridge over the river kwai'. Ze kunnen ons alles wijs maken... Het laatste stuk mogen we zwemmen. Bang voor krokodillen en piranha's laten we ons in het water zakken. Met een big smile, we zwemmen in de jungle, kikketje-visje-happen we naar het einde toe.
Hier eten we even wat en gaan we verder op pad.

Nu volgt een rit waar je U(turn) tegen zegt. We noemen hem 1001 bocht, maar het zijn er meer. We hebben geteld, 25 bochten per minuut, zo'n anderhalf uur... reken maar uit... We zijn zeeziek van het rijden...
Onderweg stoppen we, gelukkig, nog bij wat watervallen.
Bij een uitzicht over theeplantages maakt Erwin ook een waterval. We hopen niet dat je die thee te drinken krijgt. Krijg je hem wel, dan noemen we hem Pikwick...
Uit verveling verzinnen we talloze parodieen op 'drank en drugs'. 'rijst en thee' rijst en curry' bocht en bocht'... Flauw...

Na een zweterige en lange reis komen we aan in Ella. Dit is een echt backpackersdorp. Gezellige sfeer, hutjes met kerstverlichting en westers eten :D
Onze accommodatie is relaxed en heeft weer een mooi uitzicht over de theeplantages. Omdat Ella up en coming is, is alles in aanbouw. Onze B&B krijgt ook een nieuwe etage. Erwin en Laura hebben Gucci dekbed, wajoo!
We eten lekker bij een tentje met kerstverlicjhting, waar we snel moeten beslissen omdat het druk is. Met een cocktail sluiten we de avond af...

Dag 8:
We staan vroeg op, we moeten weer een stuk reizen, maar we willen nog graag naar een mooi uitzichtpunt lopen, Little Adams peak. Na een ontbijtje met weinig energie(witbrood, een eitje en een minibanaan.) gaan we op pad.
We lopen door theeplantages en zien de theeplukkers keihard werken. Een tweetal staat op het pad en we mogen met ze op de foto.. Daar trappen wij niet meer in!! Stiekem nemen we ze op met de camera en Gopro.
Vanaf de voet van de berg lopen vier honden met ons mee, eerst is het nog een beetje eng, daarna vinden we het wel gezellig. Als wij stoppen, stoppen zij ook. Bij elke bocht wachten ze even. We grappen nog even dat er straks iemand staat die geld van ons wil, omdat zijn honden onze gids waren...
De honden krijgen al snel namen: Fikkie, Curry, Rice en Hyena. Vraag ons niet waarom...
Het uitzicht bovenaan is erg mooi, het is helder en we kunnen ver kijken. Aan de ene kant thee en aan de andere kant ander groen. Prachtig!

Na de afdaling kunnen we nog even (koud) douchen en gaan we weer op pad. Het is vandaag gelukkig een stuk relaxter. We gaan nu richting de zuidkust over vlakkere wegen.
We stoppen nog even bij een waterval waar we foto's maken, maiskolven eten en straatverkopers wegwuiven. Eentje wil graag Nederlandse munten, deze zijn voor zijn dochter die ze nodig heeft voor schoolprojecten. Yeah sure....
We geven de resten van onze maiskolf aan een aap en gaan daarna weer op weg...
Hij heeft een cd van de backstreet boys en we zingen keihard mee! Heerlijk, de tijd vliegt!

We verblijven in Tissamaharama (Wij mogen Tissa zeggen van de Lonely planet) Het is weer een pareltje in een shithole, met een zwembad! We worden (te?) vriendelijk ontvangen door een handtastelijke, op een oempa loempa lijkende man. We voelen ons welkom. Dat zijn we ook, want we zijn de enige :P

We chillen even om daarna op safari te gaan in Yala National Park.
In een 4WD gaan we met chauffeur de savanne op.
Stel je even voor.... Aaaa zebanja..... baabaabietsiebaabaa... Het decor van de Lion King. Dorre bomen, struiken, poeltjes met groen waar vogels in lopen en buffels in drijven. De weg waar we op rijden heeft rood zand. Het is zo'n groot verschil met de theeplantages!
We zien varanen, vele bontgekleurde vogels, herten, een pauw(rijd maar door, die hebben wij op de kinderboerderij ook) en nog meer buffels.
In de verte en later van dichtbij zien we ook olifanten! Een moeder met twee kleintjes.
Als onze chauffeur stopt bij een soort haan moeten wij een beetje lachen... Hij vertelt dat dit het Nationale dier is. We knikken beleefd, maar denken 'dit eet ik elke avond met pittige curry...' Maar dan blijkt dat we precies op het juiste moment, op de juiste dag op de juiste plek waren. Er komt op zo'n vijf meter van onze jeep af een luipaard aanlopen, op z'n dooie gemakt. We worden allemaal doodstil (de jeep is open aan de zijkant) en onze schermpjes zijn gericht op het machtige dier. Hij loopt langzaam voor onze jeep langs en verdwijnt in de bosjes. Toegesnelde jeeps vangen nog net een glimp, maar wij hadden hem voor onze jeep, front row!! Onze driver komt ons feliciteren met een hand, want die komt zelden voor. Het was voor hem de tweede keer dat hij hem had gezien.
Later zien we hem nogmaals, maar moeten we hem delen met vijftien andere jeeps...
Onze huid vol met rood zand rijden we terug. We kunnen genieten van kuddes dieren, vele vogels en wat krokodillen. We staren nog even naar een krokodil die misschien een vogel gaat opeten, maar later op de foto bleek het een berg modder te zijn die op een kroko leek... Hahahaha!

We nemen nog een duik in het zwembad, drinken verse juices terwijl we volleyballen in het zwembad en laten ons eten op het terras voor onze kamer serveren.
We proberen onze boeking van morgen nog even te verzetten, zodat we hier kunnen blijven. De eigenaar wil wel even helpen en belt op om te zeggen dat we erg ziek zijn en niet kunnen komen... Helaas trappen ze er niet in... toch verhuizen morgen...

Wij gaan slapen, morgen weer vroeg op!

• 27 Juli 2015 - 18:24

Romy:

Gaaaf hoor hee! Al die wilde dieren. Geniet ervan! x Romy

• 27 Juli 2015 - 18:56

Helma Oosterbeek:

Hahahahahaha.......dat is echt volop genieten en leuke dingen doen die je hier niet hebt.
    Weer een leuk verslag en met plezier gelezen!!! Xx

• 27 Juli 2015 - 19:32

Jeroen:

Geweldige verslagen, genieten met een brede glimlach hier! Onwijs benieuwd naar alle foto's! Geniet ervan!!!

• 27 Juli 2015 - 20:16

Ineke:

Super om weer te lezen, leuke foto's ook haha xx

• 27 Juli 2015 - 20:38

Tjeerd:

Super al die dieren! Benieuwd naar julli foto's!

• 27 Juli 2015 - 21:50

Nele:

gave fotos en verhalen! kus

• 28 Juli 2015 - 00:13

Liesbeth:

het is daar, zeg maar, Blijdorp in het echt!

• 28 Juli 2015 - 05:23

Rocks:

Ziet er prachtig uit daar! Genieten man! Verslagen zijn super! Mooie verteller ben je ook, ome Dre. Geniet er van allemaal!

• 28 Juli 2015 - 17:47

Anneke :

Hoi André Daniëlle Erwin Laura heerlijk jullie verhalen te lezen
    en zo lekker mee genieten ziet er heel mooi uit en lees geweldig xx
    Nog heel veel reis plezier

• 28 Juli 2015 - 19:02

John:

Hoi vakantie hangers , geweldig om te lezen en mee te genieten met jullie avonturen. Gelukkig was die luipaard echt lui ,als die honger had wie had hij dan als eerste opgeknabbeld eng om te zien en te ervaren. Een rust dagje zou ook wel lekker zijn toch geniet ervan groetjes

• 28 Juli 2015 - 21:22

Rianne:

Wederom heerlijk genoten van deze twee prachtige dagen.
    Prachtige foto's
    Xx

• 31 Juli 2015 - 22:53

Irene:

Jullie reisverslagen bijgelezen na onze vakantie! Erg leuk...geniet er nog van!! Xx