Dag 5 en 6 - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van André Deunhouwer - WaarBenJij.nu Dag 5 en 6 - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van André Deunhouwer - WaarBenJij.nu

Dag 5 en 6

Door: Andre en Danielle

Blijf op de hoogte en volg André

25 Juli 2015 | Sri Lanka, Kandy

Dag 5:
We worden wakker, doen de gordijnen open en kunnen live genieten van een national geographic uitzicht. In het bladerdak springen tientallen apen op en neer. Erg leuk wakker worden! We kleden ons aan en haasten ons naar het ontbijt. Daar krijgen we toast, bananen, scrambles eggs en rijst. Curry mag ook trouwens... Erg lekker om zeven uur in de ochtend...
We verbazen ons om het verschil in klimaat tussen Colombo en Kandy. Hier is het lekker fris in de nacht('Koud!' Vinden Danielle en Laura...)
We gaan op een trip naar Sigiriya, wat leeuwenrots betekent. Het is een rit van drie uur en daar hebben we natuurlijk veel zin in. Not... De zon en de airco vechten een zware wedstrijd uit, waarvan wij de dupe zijn. Degenen die bijrijder mag zijn heeft het meeste geluk. De achterbankers smelten langzaam aan elkaar vast. Hoe warmer het wordt, des te stiller we worden...
Gelukkig stoppen we onderweg om bij bezienswaardigheden te kijken. De eerste is een Hindutempel. We besluiten alleen de buitenkant te bekijken, dit scheelt roepies. Als we er net lopen worden we wel geroepied door een oude man. We moeten eerst roepies dokken en dan mogen we filmen. Het is een indrukwekkend gevaarte en erg kleurrijk. Achter de tempel is een pre school waar zo'n vijftig kinderen buiten met de juf aan het spelen zijn. Ze moeten twee dezelfde maskers vinden en daarna naar een touw rennen. Erg aandoenlijk om te zien. De kinderen hier gaan in uniform naar school.
Onderweg stoppen we nog een paar keer om de panoramafunctie van onze iphone te benutten.
We komen aan de de Lion Rock. Een gevaarte van 200 meter hoog met zo'n 1200 treden. De rots is vele, vele jaren geleden door een boze prins gemaakt om als paleis te dienen. Hier zien de overblijfselen van te zien. We deeten ons in, smeren ons in, nemen een broodjes en zetten ons beste beentje voor. Here we go! Onderweg moeten we rustig doen, want er zijn daar veel bijenkorven en die mogen niet worden gestoord. Mocht er een aanval komen, dan staan er speciale hutten waarin je kunt schuilen (Emoticon met groot opgezette ogen).
Een half uur en twee liter zweet later en zonder bijensteken komen we bovenaan aan. Er is een kraakheldere lucht dus we kunnen superver kijken. We eten eerst even wat bij de macDonalds die erop staat.
.....Geintje, die is daar natuulijk niet!
Onder het eten ziet Erwin een wilde slang. Hij roept Andre en die rent er met z'n Gopro achteraan. Dit moet een mooi shot geworden zijn :D
We doen een serieuze fotoshoot. Geen hoek van de rots is veilig en geen pose te gek.
Hierna is het tijd voor de afdaling. Spierpijn gegarandeerd. Beneden aangekomen zien we een groep wilde apen. We zijn de enige daar en kunnen erg dichtbij komen. Andre gaat met z'n selfiestick erg dichtbij en de nieuwsgierige apen komen ook even een kijkje nemen. Als Andre terug wilt lopen schreeuwt Erwin: 'kijk uit, je kuiten!' Andre springt hoger dan je ooit kan bedenken en rent van de apen weg. Pas als hij ziet dat iedereen lacht, valt het kwartje.... Als Erwin later nog langs de apen loopt, krijgt hij ze nog even achter zich aan.... Instant Karma?

Verder naar beneden ontwijken we verkopers van houten olifanten en boeken met geheime kamers. Totdat een man met een rieten mandje onze aandacht krijgt. Hij heeft een cobra erin zitten. We vertrouwen hem eerst niet, totdat hij het dekseltje oplift. Hij gaat fluiten en al snel heeft de slang een grote kraag. Mooi om te zien. Uiteraard mogen wij ook even fluiten, maar dat is toch wel spannend. Andre is de enige die gaat zitten, maar dan wel zo, dat hij gelijk weg kan rennen, indien nodig...
Tot onze verbazing zit er in het kratje, waar Andre net op zat, ook een dikke python. Deze mag Erwin even als sjaal gebruiken. Gegarandeerd leuke foto's. Uiteraard weten we dat deze man hier niet zit om ons te leren over de cobra en de python, maar dat hij ook wel een centje wil verdienen. We mogen niet zelf kiezen wat we geven. Hij wil 1000 roepie per persoon (Zie dag 3 en 4 voor uitleg over salarissen van Sri Lankanen). Maar wij(vooral Andre) waren zo in onze nopjes dat we het gewoon neertelden.
We zijn moe van de hotness en van het klimmen dus we gaan terug naar het hotel. Daar eten we curry die live wordt klaargemaakt. En nog smaakt ook.
Recept: Chili, Curry, zwarte peper, safraan, knoflook, ui, kip, groenten en olie. Lekker op hoog vuur wokken. Daarna veel water erbij en dan tien minuten laten staan. Succes!
We drinken nog wat bier en watermeloensap, slopen nog een glazen tafel, je weet wel... The usual stuff... Wel fijn dat de lonely planet nu naar bier ruikt!

Dag 6:
vandaag kunnen we uitslapen, om zes uur werden we wakker. Ach, gewoon blijven liggen en apen zoeken vanuit je bed.
We ontbijten rustig en begeven ons daarna weer naar onze vaste taxichauffeur. We gaan op olifantenjacht. uhhh, niet echt jagen natuurlijk, je weet wel...
Na wat files, wat gek is, want ze rijden hier voortreffelijk, komen we aan bij de olifanten! De Sri Lankaanse olifant is een groot soort en we zijn onder de indruk. We leggen ons geld neer om daarna een leuk ritje te maken op zijn rug. Voor Erwin en Laura is het de eerste keer en ze vinden het duidelijk spannend. Vooral Erwin zweet peentjes voordat hij opstapt...
De rit verloopt, alles behalve, soepel. Een olifant wiegelt en waggelt nogal. Hij moet ook een helling af en de bosjes in. In het water moet hij gaan zitten, stappen we af en gaat hij lekker liggen. Daar mogen we hem masseren en wassen. Uiteraard poseren we naast zijn logge lijf. Deze foto zetten we maar niet op internet, want het lijkt alsof we hem net hebben afgeschoten... Daarna loopt de olifant met ons nog even naar boven en zit het ritje erop. We hebben de olifant daarna nog zeker vijftien bananen gegeven. We hopen dat hij blij was met ons, wij zeker met hem!

Nu gaan we even lekker relaxen, pizza eten met worst in de korst en waarschijnlijk nog 625 ml achterover tikken. Morgen vertrekken we uit Kandy. We gaan leuke dingen doen, maar daar moeten jullie even op wachten ;) ....Cliffhanger....

• 25 Juli 2015 - 13:12

Nele:

Oooh die trappen met de bijen! Lijkt me doodeng!! Ben heel benieuwd naar de fotoshoot op de rots en de foto's met de olifant

• 25 Juli 2015 - 13:20

Helma Oosterbeek:

Wauwww weer veel meegemaakt...gaaf en zo gadsie met die slang!!! En die bijen....jakkie!!!
    Dan die olifant......wat een lieverd en zo'n gave foto....
    En natuurlijk de twee meiden(leuke foto) :)

• 25 Juli 2015 - 13:37

Georgette Boerman:

Jongens wat ziet dat er geweldig uit. Het is een hele belevenis. Die olifant..grandioos.

• 25 Juli 2015 - 20:46

Rianne :

Wederom genoten! Heel benieuwd hoe dit avontuur verder zal gaan
    XXX

• 26 Juli 2015 - 18:26

Ineke:

Yeahhhh leuk weer om te lezen, gezellig om jullie zo te volgen. Leuke foto's Veel plezier xxxx

• 27 Juli 2015 - 10:07

Jeanet:

die foto met die olifant! echt te grappig!! :)

• 27 Juli 2015 - 19:40

Margo:

Leuk om zo mee te reizen!

• 28 Juli 2015 - 05:21

Rocks:

Gaaf man! Leuke verhalen ook weer maatje!
    Hahaha mooie dingen allemaal. Lach me rot. Dwazen.