Dag 3 en 4 - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van André Deunhouwer - WaarBenJij.nu Dag 3 en 4 - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van André Deunhouwer - WaarBenJij.nu

Dag 3 en 4

Door: Andre en Erwin

Blijf op de hoogte en volg André

23 Juli 2015 | Sri Lanka, Kandy

Dag 3:

Bedankt voor de leuke reacties!!

We hebben er zo'n twaalf slaapuurtjes op zitten en ze waren heerlijk!
Helaas wel gestoord door geluiden die we thuis niet kennen. Andre en Danielle door huilende honden en Erwin en Laura door betonhakkende locals. Maar gelukkig won de vermoeidheid van de irritatie.
We 'krijgen' ontbijt van de hostess. Ze heeft zelf rotti gemaakt. Dit zijn een soort koekjes van kokos. Er is ei, fruit en koffie. Genieten dus...

We hebben voor een hele dag de tuctuc met onze nieuwe tuctucmatties geregeld. Zij brengen ons naar de hotspots van Colombo. Eerst halen we tickets voor de trein. We kunnen kiezen uit 1e, 2e en 3e klas. Wij vinden onszelf stoer en kiezen voor de tweede klas, ookal is eerste klas nog geen euro duurder... Krijgen we spijt??
We beginnen bij een Nederlands gereformeerde kerk. De oudste in Sri Lanka. Dit is ook goed te zien. We krijgen een, moeilijk verstaanbare, rondleiding van een meneer, net niet zo oud als de kerk. De Nederlanders hebben hier flink voet aan wal gezet zo'n 300 jaar geleden.
We geven een donatie en gaan weer naar buiten. Als Erwin hoort dat de donatie voor de renovatie van de kerk is, holt hij nog even naar binnen om het bedrag te verhogen.
Op naar het volgende religieuze gebouw. Dit keer een mooie, grote moskee. Hij is rood met wit en heeft wat weg van het Kremlin. (Niet die enge beesten die je geen water mag geven na middernacht, maar dat gebouw in Moskou). Een vriendelijke meneer wuift ons naar binnen.(Wuiven gebeurt hier trouwens van je af ipv naar je toe, volstrekt onlogisch, maarja...) Wij mogen wel even naar binnen, maar de vrouwen niet. Die staan nog in de deuropening. De aanwezige mannen letten hierdoor even niet meer op het gebed, maar alle hoofden gaan naar onze godinnen. Wij krijgen een korte rondleiding op onze sokken en voelen ons ...anders. De aardige meneer wil onze twintig roepie niet aannemen. Zou hij echt zo aardig zijn?? Nee hoor, hij wil er liever 1000 hebben! Voor twee minuten vertellen... (Een gemiddelde plantagewerker verdient hier 550 roepie per dag, even voor het idee...) Wij lopen ongemakkelijk en verontwaardigd weg...
We stoppen even bij een vuurtoren, bewaakt door iemand met AK47, jonguh!! Maargoed, tis een vuurtoren en het ging regenen... Op naar de volgende!
We zien een grote witte koepel op drie benen. (In wie is de mol werd hij beschreven als een eikel, voor de beeldvorming). We lopen naar de trap, waar Andre wordt aangevallen door een kraai, Hitchcockstyle.. Nu is hij bang voor kraaien. Zonder schoenen gaan we de trap op, want het blijkt een tempel te zijn. In de koepel is het verhaal van Boeddha afgebeeld. En we hebben mooi uitzicht over de haven.
In het oude Nederlandse ziekenhuis eten we heerlijk voedsel. Erwin test zijn smaakpappillen op een pittig gerecht, hij leert er niet van... Laura stoot haar hoofd tegen een wc-deur, ze wilde ook zo'n mooie rode stip op haar voorhoofd. Resultaat een klein sneetje.
We stoppen bij een tempel waar een belangrijke boom staat, geplant door de Boeddha. Meer dan drieduizend jaar oud. Mensen in het wit gekleed brengen offers aan de boom en zingen er mooie liedjes voor. Ineens staat er ook een olifant, maar hier komen we niet bij, omdat we niet langs de biddende mensen durfden te lopen... Gemiste kans...

Driver wil langs een juwelier, wij niet... Driver wil langs een museum, wij niet... Wij denken dat hij geld krijgt om ons daar naar binnen te loodsen..
We lopen nog over een markt, druk, druk...
We eten nog even wat bij de foodmarket en tuctuc-en naar huis om daar te gaan tuktuk-en.
Onderweg stopt er naast de tuctuc van de dames en motor. De man kijkt naar binnen en zegt:'Barbie legs' en hij rijdt verder... Laura heet vanaf nu 'Barbie legs'!

Dag 4:
Wekker om 05.15. Andre, maak je een typfout?? Nee... het staat er echt. Onaards vroeg moeten we eruit. Onze trein gaat om 07.00 richting Kandy. We verwachten grote chaos en treinen die te laat komen, maar het valt allemaal reuze mee. We hebben prima zitplaatsen, we hoeven dus niet met vier personen buiten de trein te hangen. Serieus, dit gebeurt trouwens wel gewoon hier, zelf gezien...
Comfortabel is anders, we worden geschud en regelmatig van onze stoel gelift, maar voor de rest is het leuk. Het uitzicht is prachtig en ongelooflijk. Mooie rijstvelden en jungles worden afgewisseld met krotten en werkende mensen. Ook mensen in pak lopen via het spoor naar hun werk...
Aangekomen worden we letterlijk en figuurlijk afgezet met een tuctuc bij ons nieuwe onderkomen. Het Kandy view hotel. Met kamer, met balkon ,met uitzicht op bergen en duizend verschillende soorten groen. Wij hebben grote blij!
We chillen wat, we eten wat, we zien bakken met regen uit de hemel komen, maar dit is snel voorbij en we gaan weer op pad. Onderweg zien we de eerste wilde apen, mooie vogels en reptielen.
We gaan lopen naar DE tempel 'Sri Dalada Maligawa' van Sri Lanka. Hier ligt namelijk het enige tastbare (ookal mogen we het niet eens zien, omdat het in een zwaar beveiligde kamer in een kamer in een kamer ligt) deel van Boeddha ligt. Zijn tand. We krijgen een rondleinding door de eerste goed engelssprekende Sri Lankaan. We leren veel over het Boeddhisme. Zo weten wij (en jullie nu ook) dat er vier verschillende soorten offers zijn om te geven aan boeddha.
1. Bloemen, deze kan hij ruiken
2. Kokosolie, deze brandt en kan hij zien
3. Eten, dit kan hij proeven
4. Trommels, dit kan hij horen

Nu gaan we lekker wat eten en morgen hebben we een vol programma.

Tot snel!

• 23 Juli 2015 - 14:51

Rocks:

Heerlijke afleiding tijdens een zeer drukke werkdag! Leuke avonturen jongens. Ik geniet met jullie mee.
    Enjoy! X Rocks!

• 23 Juli 2015 - 15:08

Margo:

Leuk om met jullie mee te reizen!

• 23 Juli 2015 - 15:27

Ineke:

Haha inderdaad leuk om met jullie mee op pad te gaan, zo leren we nog wat ook !! Veel plezier xxx

Michiel:

Met een grote glimlach geniet ik van jullie avonturen! Ik wil ook Barbie legs. Geweldig genieten daar met z'n vieren!

• 23 Juli 2015 - 15:50

Nele:

Super leuk om te lezen!! Veel plezier!!

• 23 Juli 2015 - 16:42

Jeanet:

whaa! barbie legs :)
    Ik ben benieuwd wanneer Daantje haar bijnaam krijgt in dit avontuur!

• 23 Juli 2015 - 18:25

Liesbeth:

Heerlijk om te lezen: alsof ik in jullie rugzak zit!

• 23 Juli 2015 - 19:33

Esmiralda:

Weer leuk te lezen nu ik nog druk aan t werk ben!

• 23 Juli 2015 - 20:10

Mike & Sietske:

Heel leuk om jullie avonturen mee te lezen!! We hebben hard gelachen om de Barbie-legs!
    Nog veel plezier toegewenst! XXX Mike & Siets

• 23 Juli 2015 - 22:49

Melanie:

Super leuk! We blijven jullie volgen! Op naar het volgende avontuur!xX

• 23 Juli 2015 - 23:00

Stephanie:

Heel erg leuk om te lezen wat jullie allemaal doen!

• 23 Juli 2015 - 23:15

Rianne:

Hoi liefjes,
    Heerlijk weer een mooi verhaaltje gelezen voor het slapen gaan.
    Wat is het toch fijn om zo met jullie mee te reizen.
    Vol spanning wachten we op jullie volgend avontuur.

Veel plezier en geniet met volle teugen!
    XXX

• 24 Juli 2015 - 02:27

Fabian:

Haha zoals hans zou zeggen: een boom... met takken! Goed weer te lezen! Have fun. Ps mocht ik niet meer reageren dan zit ik zelf in Noorwegen zonder internet

• 24 Juli 2015 - 09:30

Helma:

Deze was me helaas even ontschoten,maar heb weer met volle teugen zitten genieten van jullie verhaal! Zo leuk! :)