Dag 13 - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van André Deunhouwer - WaarBenJij.nu Dag 13 - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van André Deunhouwer - WaarBenJij.nu

Dag 13

Door: Andre

Blijf op de hoogte en volg André

14 Augustus 2013 | Maleisië, Kota Bharu

Bedankt voor jullie reacties! Erg leuk dat jullie meeleven/lezen met ons!

We hebben flink uitgeslapen, omdat hier niet zo veel te doen is. Dat scheelt weer een paar uurtjes :)
Ontbijt was inbegrepen, maar helaas weinig afgestemd op onze westerse veeleisendheid (als dat nog geen bestaand woord is, dan heb ik hem bij deze gemaakt...) We roosteren wat brood en proberen blauwe rijst, die blijkt koud te zijn... vandaar dat hij waarschijnlijk blauw was..

We checken hier uit en backpacken naar een goedkoper hotel aan de andere kant van de stad. Het is een warme dag en onze wenkbrauwen maken overuren. Uitgedroogd (van 15 min lopen) komen we in het volgende hotel aan. Hier gelukkig geen 24/7 Islam muziek, maar gewoon niks, heerlijk.
Onze kamer is meer low-budget dan de vorige. Decoratie bestaat uit groene schimmelvlekken en de TV is nog niet plat (voor de jonge lezers, vroeger waren de tv's nog niet plat...)
Owja, de wc spoelt wel door, maar de schepen die je weg stuurt, komen de haven niet uit..(subtiel gezegd?)

We raadplegen onze reisgidsen en maken een stadswandeling. We luchen bij een Indier met ADHD. Toen we langsliepen riep hij:'eet smakelijk!' Dus we waren gelijk om! We krijgen kip met curry en rijst op een bananenblad, het was erg lekker. Het motto van de eigenaar is dan ook 'spice up your life', zouden de spice girls daar hun inspiratie op hebben gedaan?
Het heet banana leaf curry, ga er een keer eten als je in de buurt bent ;)

Omdat we niet willen dat jullie denken dat we cultuurbarbaren zijn (en er hier verder echt niets anders te doen is, afgezien van eten...) gaan we naar het cultureel centrum.
Daar krijgen we een aantal typisch Maleisische kunstvormen te zien. Als eerst kijken we naar een dozijn mannen die hard op een stuk hout slaan met een drumstick (nee, niet die van de kip) daaronder zit een klankkast, waardoor je een diep bassgeluid krijgt. Met een flink ritme mogen we een aantal muziekstukken horen. Daarna mogen we tot onze verrassing ook zelf even los op het stuk hout. (Ja, hier zijn beelden van...)
Daarna gaan we naar een arena waar met theedoek beklede mannen tegen elkaar strijden met tollen! Jep, tollen. Met een touw zo lang als een springtouw gooien ze de tol in het midden en de ander probeert de tol weg te stoten, maar er zijn meer regels, maar die konden we niet verstaan... Ook dit mochten we proberen, maar onze talenten bleken meer bij muziek maken te liggen. Moet ik nog een grapje maken over iets met 'tol betalen'?

Daarna doen een aantal mannen 'Silat' een Maleisische martial arts vorm. Natuurlijk waar we voor kwamen. Het begint met gejengel uit een instrument wat nooit uitgevonden had mogen worden. Zo een die fakirs ook gebruiken in disneyfilms... Daarna doen beide vechtsporters een dans, een dans waarbij ze bijzondere bewegingen maken met hun vingers... Daarna begint het 'gevecht', het blijft bij elkaar raar aankijken, op hun eigen arm of been slaan en elkaar oppakken en zachtjes neerzetten. Leuk om te zien hoor, maar wij kwamen voor de knock-out!

Straks nog even wat eten en morgen richting Kuala Lumpur!

• 14 Augustus 2013 - 13:06

Rocks:

Hahaha prachtig weer. Klinkt allemaal weer goud! Enjoy mi mangs! Pencak Silat is dat zeker? Waarom nam jij het niet op tegen die gasten?

• 14 Augustus 2013 - 13:49

Moeder:

voor een stadje waar niet veel te beleven is hebben jullie aardig wat gezien en gedaan.
    heeft mijn culturele opvoeding(uch) toch nut gehad. xxxxxxx

• 14 Augustus 2013 - 22:27

Esmi:

Heerlijk om te lezen! Ik lig helemaal dubbel! Zie t bijna voor me!! Greetsxxx

• 15 Augustus 2013 - 16:58

Michiel:

Lekker bezig Dre en Daantje...het leest allemaal weg als een heerlijke tijd en veel avontuur! Geweldig! Veel plezier de komende dagen! Ik hoop op nog veel verhalen!

• 15 Augustus 2013 - 19:31

Mama Rm:

Mooi en heel leuk om te lezen x

• 16 Augustus 2013 - 09:55

Ina:

wat hebben jullie ontzettend veel gedaan en beleefd. Wist niet dat die varanen zo groot worden. Durians mag je ook niet opeten in een hotel. Ze schijnen te veel te stinken....Vandaar dat verbod. Je hebt heel wat te vertellen in groep 8 na de vakantie. Doe voorzichtig en pas goed op elkaar!!!! groetjes van je schoolmoeder!

• 16 Augustus 2013 - 13:16

Rianne:

Wederom wauw! Ik heb weer aandachtig zitten lezen, maar toch maak ik me een beetje zorgen om jullie eet patroon. :) Eten jullie nog wel anderedingen dan curry met rijst? Ofzijn jullie gewoon aan het testen waar de curry met rijst het lekkerste is?
    En nog iets.... Blauwe rijst??? Moet ik de hulp in roepen van Rob Geus?

• 18 Augustus 2013 - 09:21

Lucie:

Ik denk dat jij fantastische muzieklessen gaat geven na de vakantie..............en ook veel culinaire adviezen hebt voor je collega's. Kijk er nu al naar uit ;-)