Dag 9,10 en 11 - Reisverslag uit Pulau Perhentian Besar, Maleisië van André Deunhouwer - WaarBenJij.nu Dag 9,10 en 11 - Reisverslag uit Pulau Perhentian Besar, Maleisië van André Deunhouwer - WaarBenJij.nu

Dag 9,10 en 11

Door: Andre

Blijf op de hoogte en volg André

12 Augustus 2013 | Maleisië, Pulau Perhentian Besar

Tijd is maar relatief zei een wijs iemand ooit. Maar die hoefde waarschijnlijk geen ontbijt om 7:00 met ee taxi om 7:30. Dus is het belangrijk dat de kok op tijd is voor het ontbijt!
Met volle mond stappen we in de taxi...

Aangekomen bij het havenplaatsje Kuala Besut gaat het ineens heel snel. We stappen uit, hij zegt: 'you go there!' Mensen vragen of we al een ticket hebben, iemand vraagt:'you go bubbles?' 'Jep' en we lopen mee. Voordat we het weten zitten we in een speedboot naar ons resort(bubbles). We schieten alle andere boten voorbij. Binnen een half uur zijn we bij het eialnd. Hier en daar zoen we strandjes, gevolgd door rotsen metenorme vegetatie. We leggen aan en daar zijn we dan. Een dag later dan gepland, maar ja...

Het resort bestaat uit zo'n 20 a 30 huisjes een diveshop en een overdekte eetplek. Verder is er niets. Er is geen weg naar toe, alleen een watertaxi. Wel even een overgang, van Gucci en Prada naar nada. Daar was alles om de hoek, en hier staat alleen een mandje met pringles en marsen op de balie.
Danielle mag gaan relaxen, andre mag naar de duikschool, waar de komen drie dagen 240 blz theorie doorgewerkt moeten worden, 5 keer een half uur instructiedvd gekeken moet worden en 6 duiken gepland staan. Of in de woorden van mijn Engelse instructeur:'Okay, we got loads of work to do, bro!'
In de shop staat een blonde gast met een spidermanpak onder zijn deels gescheurde huid. Mooie tattoo man!(<---- sarcastisch lezen.)

De lunche en het avondeten zijn in buffetvorm en we zijn daar dolgelukkig mee. er is keus tussen noodles en rijst, maar ook sandwiches en friet is een mogelijkheid.
Op het strand komen we ineens oog in oog te staan met een varaan van twee meter. Dit blijkt volkomen normaal te zijn(dit vindt de varaan ook) en we vervolgen ider onze eigen weg.
's Avonds luisteren we naar iemand die hier voor de schildpadden zorgt. Hij geeft uitleg over de soorten en wat ze doen om ze hier te behouden.
Momenteel liggen er 480 eieren in een zelfgebouwde broedplaats. Zie dit al een stuk grond met half ingegraven emmers en een hek er omheen.
Na het praatje gaan we naar het strand. Onder de rijke sterrenhemel gaan we de 16 babyschildpadjes (aa koesie koesie) de wijde oceaan in sturen. Een met bamboestokken afgezet pad fungeert als landingsbaan naar de oceaan. Gestaag flipperen ze het water in. Hier helaas geen beeldmateriaal van, want licht mochten we absoluut niet gebruiken. We geven aan dat we gewekt willen worden als er een vrouwtje 's nachts eieren komt leggen. (Dit is helaas niet gebeurd)

Dag 10

Andre Begint de duik in de ochtend met het oefenen van duiken zonder bril, vol laten lopen en weer leeg maken. (Dit alles onder water he!!)
We oefenen wat te doen als je geen lucht meer hebt en wat als de ander geenl ucht meer heeft. We gaan ongeveer 6 meter diep. We zien veel vissen en wat roggen, plantjes die zich intrekken als je ze aanraakt en groot, helaas wat kleurloos, koraal.
Na de lunch gaat Danielle op een snorkeltour en Andre aan de studie (Niks vakantie!)
Met een grote groep mensen an boord gaat Daan naar de snorkelspot. Daar ziet zeveel visjes, die zelfs er dichtbij komen. En (met dank aan Mark <---eervolle benoeming) ze heeft van sommige een foto kunnen maken met de onderwatercamera. Het hoogtepunt was een groene schildpad!
Omdat de helft van de groep geen zwemdiploma heeft en dus alleen maar dreef met een vest en Daan een zwemjuf is, kon ze er snel bij zijn voor wat quality time met de schildpad.

Verderop en 9 meter dieper leert Andre zijn tank en vest af doen en weer aantrekken zonder dood te gaan. Een beetje spannend is het allemaal wel.
Tegen het eind krijgt ik last van hoofdpijn en sein ik dat het niet lekker gaat. Boven lanceer ik een flink plas bloed uit mijn neus, maar dit blijkt erbij te horen, omdat mijn hoofd dit niet gewend is. Als ik maar geen haaien aantrek!
Genoeg voor vandaag. Geen huiswerk, het boek is uit. (Op de PABo nooit zo mijn best gedaan...)

's Avond helpen we onze Italiaanse, strakke speedodragende buurman nog van een grote (30cm) gecko af. Thanke joe(met zo'n mariostemmetje...)

Dag 11

Vroeg op, ontbijten en weer het water in. Eerste duik: oefenen van onderwaterskills, wat te doen als je masker vol loopt, je geen lucht meer hebt, 25 signalen onthouden en blijven ademen (das belangrijk blijkbaar...) En iets minder belangrijk, ik leer waterringen blazen. Je weet wel, wat rokers ook wel eens doen.
Daarna leren met kompas zwemmen. Hierna nog 200 meter zwemmen en 10 minuten watertrappelen.
Ondertussen is Daan dankbaar gebruik aan het maken van de onderwatercamera. Gewapend met snorkel egt ze vissen vast en vindt ze Nemo!
De tweede duik gaan we tot 17,5 meter! Daarna wisselen we van fles en doen we gelijk nog een duik. Nu tot 12 meter. W ezien roggen, discusvissen en een schildpad! Een dikke Franse gast die mee was had te weinig gewicht om, waardoor hij naar boven dreef en bijna door een boot geraakt werd. aiiii...(met bubbles)
Na de duik even douchen en daarna de toets maken. Deze is best nog pittig en ik twijfel of ik het wel heb gehaald. Gelukkig blijk ik een studiebol, want ik had 48 van de 50 goed. Ik ben nu officieel open water diver!

's Avonds zetten we nog wat schildpadjes uit en doen we kaartentrucs met een Engels gezin onder het genot van een Magnum.

Het leven is goed!

• 13 Augustus 2013 - 17:30

Mama Rm:

Heel mooi x

• 13 Augustus 2013 - 17:31

Chantal:

Ben heeeeel benieuwd naar de onderwaterfoto's!

• 13 Augustus 2013 - 19:17

Sabine:

Klinkt goed zeg!!! Gefeliciteerd met het behalen van je toets ;-)

• 14 Augustus 2013 - 09:48

Rocks:

Geweldig bro! Gefeliciteerd bro. Tof dat je het gedaan hebt.

• 14 Augustus 2013 - 11:26

Tessa:

Lauw bro ( grapje) Tof dat je dit gedaan hebt! Ik wil ook!
    Leuk Daan, snorkelen is ook gaaf ( misschien was jou nemo wel vele malen mooier;))

• 15 Augustus 2013 - 16:49

Michiel:

Yeah gefeliciteerd met je diploma..binnenkort dingen opduiken bij de blauwe brug!! :P

• 17 Augustus 2013 - 11:43

Fabbashabba:

Kerel, wat een onwijs gave dingen maken jullie mee! Ik zie t helemaal voor me ;) veel duik/snorkel plezier samen. Kan noet wachten om de verhalen en beelden real life aan te horen! Enjoy mate :D