Dag 12: Chefs de cuisine - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van André Deunhouwer - WaarBenJij.nu Dag 12: Chefs de cuisine - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van André Deunhouwer - WaarBenJij.nu

Dag 12: Chefs de cuisine

Door: Dre

Blijf op de hoogte en volg André

24 Juli 2009 | Thailand, Chiang Mai

Deze dag, uiteraard weer een mooi avontuur! We hoeven vandaag geen hoogtes te overwinnen of bang te zijn dat we worden gebeten door grote of giftige dieren... Nee, vandaag moeten we bang zijn voor kruiden en groenten! En het lot ligt in onze eigen handen, want we gaan een dagje koken!

Voor het eerst staan we op en gaan we met tegenzin naar een 'excursie'
We zijn we al geen fan van de Thaise keuken(zie verslag van dag 4 voor onze ervaring met de rode curry.. of een willekeurig ander verslag waarin we omschrijven hoe blij we zijn met de westerse keuken..)

We vullen in de auto een blaadje in waartussen we kunnen kiezen wat we willen maken. In totaal maken we 5 dingen: een soep, een currysaus, een groente met vleesgerecht, een tussendoortje en een toetje. Na het invullen gaan we naar de markt, waar we uitleg krijgen over de ingredienten. We luisteren (al vliegenmeppend, die zijn daar veel) naar het verhaal en kijken moeizaam toe...
Onze instructrice het Nice.. What's in a name!
De kookschool ziet er nice uit! en het ligt in een mooie omgeving. Michiel vindt het wel weer tijd om een keer naar de wc te gaan, ff plaats maken voor het eigen gemaakte eten!

Tijdens een rondleiding door de Thaise moestuin zien we eindelijk een slang in het wild! Hadden we dus helemaal niet 3 dagen in de jungle te hoeven overleven...

Als de instructrice vraagt hoe we heten, zijn we respectievelijk: Fabian-san, Koen Ramsay, Michiel Braakhekken en André den Blijker! Op video zijn onze kooklessen vastgelegd(incl duidelijke uitleg van de topkoks).
Nu we eenmaal aant koken zijn hebben we het weer ouderwets flink naar ons zin!

Kruiden moeten worden gestampt tot pasta. Dit moet gebeuren met een steen in een stenen kom, deze komt uit het flintstonestijdperk. We stampen ons in het zweet!

We vertrouwen er wederom op dat alles echt eetbaar is wat we erin gooien, zelfs al lijk het op onkruid(wat je normaal uit je tuin trekt) en zeer spannend uitziende paddestoelen...
De curry, soep en groenten mogen we als lunch nuttigen. We vinden onszelf Chefs de cuisine als we het opeten. Het smaakt erg goed!
Verschil tussen de Thaise en Nederlandse keuken is, dat we in NL(vaak onder dwang van moeders) ons bord helemaal moeten leegeten. Hier zitten veel ingredienten in die alleen zijn voor de smaak, je eet deze niet op, zoals: lemongrass en ginger. Met plakkerige rijst doop je een bolletje in de curry, erg lekker!

We weten niet of het gepast is in de Thaise cultuur om na het eten een voedselgevecht te houden, dus maken we van de overige plakkerige rijst maar een sneeuwpop (van wel 3 bollen!!)
We kakken in omdat we lang moeten wachten, volgens Michiel denken alle Thai dat ze ons de hele dag moeten vermaken en ons daarom zulke lange pauzes geven...

Na de pauze maken we snacks en toetjes. Deze bestaan uit bananen in kokosmelk, loempia's en noodles.
Dit mogen we meenemen in zakjes om later te nuttigen. De bananen zien er uit als organen in een vage vloeistofm het nodigt niet uit om op te eten...
De loempia's zijn goed gelukt en smaken ook nog wel aardig ook! De noodles zijn niet te eten..(2 spicey 4 my tummy!)
We krijgen een kookboek met alle recepten die we hebben gemaakt. Dus moeders en vriendinnen.. Maak het gasfornuis maar vast schoon en zet de wok maar klaar!
We vonden het erg geslaagd!

We chillen wat, want we zijn wel moei... We bedriegen Koos wel weer door ergens anders te gaan eten, maar het was het wel waard! Heerlijk gegeten, alleen had Michiel een broodje schoenzool... :P

Morgen nog 1 excursie en dan houden we ff wat rust(en we weten dan we een aantal van jullie daar ook mee gerust stellen ;) )

Love you!

• 24 Juli 2009 - 13:21

Saar:

Haha, ik heb net toen je weg was een nieuwe wok gekocht, dus hij staat klaar...
    Niet te pittig maken dan he, haha.
    Veel uitrustplezier!!
    Dikke kus

• 24 Juli 2009 - 13:33

Jasman:

hoezo alleen vriendinnen??
    ik vind dat je met die pasgekochte wok van m'n zus wel even langs mag komen om eens ff lekker wat troep voor ons klaar te maken :-)
    ben morgen ook benieuwd hoe het met jullie maagjes gaat...

• 24 Juli 2009 - 14:52

Femke:

Ben erg benieuwd naar het resultaat als je het hier kookt.
    Ik kom dus echt wel proeven!
    Lijkt me erg 'jummy jummy for my tummy' (zoals ze het hier zeggen).

Veel plezier op je excursie morgen!

• 24 Juli 2009 - 15:19

Moeder Karin:

ik verheug me op een etentje bij jullie thuis!!!
    kus moeder

• 24 Juli 2009 - 17:38

Maria:

Nou Andre, je krijgt het druk met koken. Ik eet wel met Jasper mee hoor als je voor hem komt koken. Vind de verhalen nog steeds erg leuk, het is gewoon jammer als er eens een dag geen verhaal is. Ga het nog missen staks. Of ga je er in nederland gewoon mee ddor!!